fbpx

“Hé Eline, ik smulde van je vorige storytelling blog, maar hoe pas ik het nu toe op mijn website?” Nou, eigenlijk overal! Storytelling draait namelijk niet alleen om jouw verhaal en dát biedt mogelijkheden. Wiens verhaal nog meer? Dat van je klant! Onze wereld draait grotendeels om onszelf. Dat is niet egoïstisch, maar gewoon hoe het menselijk brein werkt: hoe kan ík overleven en tot bloei komen? Hoe tof is het als jij daar – met storytelling – op jouw website op in kunt spelen? Hieronder vind je 3 manieren om dat te doen!

1. Storytelling op je ‘Over mij’-pagina

Storytelling is letterlijk een verhaal vertellen en op je website komt dat al gauw neer op je eigen verhaal. Dé plek om dat te doen? Je ‘Over mij’-pagina. Laat je potentiële klanten weten met wie ze te maken hebben. Mensen smullen van goede verhalen , dus stap af van een brave opsomming van je cv. Het maakt klanten in de meeste gevallen niet uit welk papiertje je hebt behaald en voor welke werkgevers je hebt gewerkt; ze zijn juist benieuwd naar wie jij bent en welke keuzes je hebt gemaakt om hier te komen.

Ieder goed verhaal heeft een hoofdpersoon, dus is dit jouw plek om die rol te claimen. Hoe je op deze pagina echt vlamt met storytelling? Een paar tips!

  • Bedenk welke onderdelen uit jouw verhaal echt iets toevoegen. Was je allereerste bijbaantje dé cue om dit bedrijf op te zetten? Dan is dat een gave toevoeging. Was dat baantje niets meer dan een manier om je eerste centen te verdienen? Dan haken lezers eerder af. Denk niet te moeilijk: zelfs de (op dat moment) kleinste keuzes kunnen een enorme impact hebben op waar je nu staat.

  • Ieder goed en vooral geloofwaardig verhaal heeft hoogte- en dieptepunten. Durf open te zijn en houd twee dingen in gedachten: is dit van belang voor waar je nu staat én is de balans goed? Alleen maar hoogtepunten kan te pronkend overkomen, terwijl te veel dieptepunten het vertrouwen wegnemen.
  • Probeer hier niets (direct) te verkopen. Onthoud dat ze op deze pagina komen om jou te leren kennen en hopelijk een klik te voelen.




2. Storytelling op je salespage

Als je ergens wel kan verkopen, is het op een salespage of aanbodpagina. Dit is de plek om niet jouw verhaal, maar dat van je klant te vertellen. Alinea voor alinea zorg je ervoor dat je klant denkt: hé, dit gaat over mij! Ieder goed verhaal heeft een hoofdpersoon met een probleem, een gids met een plan, een ‘wat staat er op het spel’-scenario en een gewenst eindresultaat. Deze eeuwenoude succesvolle verhaalstructuur zorgt ervoor dat we geboeid blijven. Zodra je weet wie de hoofdpersoon is én wat het verlangen van diegene is, ben je nieuwsgierig naar meer. Hoe gaat dit aflopen? Precies! Met jouw oplossing voor zijn of haar probleem. Zorg dus dat je onderstaande vragen over je klant weet en schrijf een verhaal dat raakt:

    • Wat is zijn of haar grootste verlangen (ten opzichte van jouw aanbod ;))!
    • Wat is het probleem en hoe voelt diegene zich daarbij?
    • Wat als je klant niet in actie komt? Wat zijn dan de gevolgen?
    • Wat als je klant wél in actie komt? Welk resultaat biedt dat?

3. Storytelling in je reviews

Wist je dat bijna alle mensen eerst een review lezen voor ze online overgaan tot een aankoop? Ik durf te wedden dat jij het ook doet. Dat ene boek op bol.com, een samenwerking met een businesscoach of die lekkere panterprint blouse. We doen een aankoopbeslissing door de woorden die we erover horen en lezen, dus ook de woorden in reviews.

Oké, nu je dat weet, doen we een kleine test. Op welke fictieve review ga jij meer ‘aan’?

A. Eline helpt je strategisch en praktisch top met de marketing voor je bedrijf. Ze herinnert je eraan dat je eigen bedrijf niet minder belangrijk is dan je klant en zorgt ervoor dat je niet langer hoeft te spieken bij andere ondernemers, maar je eigen vlammende (én werkende) plan trekt. Aanrader!

B. Als vrouwelijke ondernemer ging ik dagelijks als een speer voor mijn klanten; alles om hen te helpen én mijn eigen bedrijf te laten groeien. De valkuil? Ik maakte geen prioriteit van mijn eigen bedrijf, werkte nauwelijks áán mijn bedrijf en had dan ook geen strategie. Ik vond het spannend om om hulp te vragen, maar boekte toch een Business Bakkie bij Eline. Binnen no time zag ik in dat mijn bedrijf pas groeit als ik er een prioriteit van maak en ik ontdekte welke strategie bij mij past. Als ik niet aan de bel had getrokken, verspilde ik nu waarschijnlijk nog steeds tijd, geld en energie aan marketing die niet bij mij past én niet aanslaat bij de juiste klant. Nu heb ik steeds meer klanten waar ik echt blij van word!

Lees je het verschil? Beide reviews zijn fantastisch, maar review B heeft een verhaalstructuur. We hebben een hoofdpersoon met een verlangen, een probleem en/of angst, een gids met een plan (dat ben ik!), een ‘wat als’-scenario én een mooi eindresultaat. De kans is groot dat jij denkt: wow, ik herken me in haar verhaal en dat eindresultaat wil ik ook, dus ik heb er vertrouwen in dat Eline mij ook kan helpen!

Mijn tip? Interview je klant en vraag of je daar een review van mag schrijven. Leg het resultaat natuurlijk even voor om te checken of het matcht met zijn/haar beleving en voilà: een storytelling review.

Zo, kun jij nu vlammen?

Ik hoop dat ik je een berg inspiratie heb gegeven om te kunnen vlammen met storytelling op je website. Loop je alsnog vast in welke praktische en strategische stappen je nu moet zetten voor jouw droombedrijf? Plan dan ook eens een Business Bakkie!