Je ideale klant – de klant waar jij blij van wordt – aanspreken, begint bij simpelweg weten tegen wie je praat. Wie is die persoon en voor wie maak jij je content? Of in de storytelling termen: wiens verhaal vertel jij? Dat gaat verder dan vrouwelijke ondernemers, moeders of een andere doelgroep. Je kunt namelijk niet iedere vrouwelijke ondernemer of moeder aanspreken. Tenminste, je zult ze nooit allemaal raken.
Dus wil ik je uitdagen om 5 dingen over jouw ideale klant op papier te zetten. Welke 5? Deze!
1. Wie is jouw ideale klant?
Begin met wie jouw ideale klant is. Durf keuzes te maken. Je kunt niet de hele wereld helpen en je zult merken dat áls je keuzes maakt, het zijn vruchten afwerpt. Voor wie werk jij het liefst? Waar krijg je iedere keer weer energie van? Welke personen ervaren een probleem dat jij kunt oplossen?
Natuurlijk kun je hier een specifieke buyer persona bij maken, maar dat hoeft niet. Als jij de dingen uit deze blog scherp hebt, hoef je echt niet per se te bepalen hoe oud jouw ideale klant is, of ze een hond of kat hebben en of ze op zondag middag werken of naar het bos gaan met de kids.
2. Wat wil je ideale klant van jou?
Wat is het doel van je ideale klant ten opzichte van jouw dienst of product? Is dat ontzorgd worden, een goede marketingstrategie hebben, professionele foto’s, meer innerlijke rust, balans of een paar kilo afvallen? Sta stil bij wat je klant nu écht wil en durf ook daar keuzes te maken. Je klant op eindeloos veel doelen wijzen, kan juist demotiveren en maakt jou als ondernemer ook minder geloofwaardig in wat je kunt bieden.
Dus, schrijf er één op. Mijn ideale klant wil….
3. Wat is zijn of haar probleem op dit moment?
Eén van de allerbelangrijkste dingen om te weten over jouw ideale klant. Het probleem. Wat houdt hem of haar op dit moment tegen om het hierboven vastgestelde doel te bereiken? En ja, deze moét je definiëren. Wij mensen komen pas in actie als iets pijn doet. Als iets ons raakt. Ieder sterk verhaal begint met een probleem of uitdaging, om maar even in de storytelling hoek te blijven.
Wees vervolgens niet bang om over dat probleem te praten. Je bent niet negatief, je laat vooral zien dat jij weet waar je ideale klant mee dealt. Je snapt wat hem of haar tegenhoudt om te vlammen.
4. Hopes & dreams: wat willen ze met jouw aanbod bereiken?
Of dit niet hetzelfde is als nummer 2 in deze blog? Nee, zeker niet. Eerst hebben we vastgesteld wat ze willen ten opzichte van jouw aanbod. Vaak is dat het eindproduct of eindresultaat van jouw aanbod. En dan? Wat willen ze dan? Je kunt hier ook denken in vragen als: “Wat hebben ze 3, 6 of 12 maanden later?”
Waar het doel een goede marketingstrategie was, hebben ze nu misschien wel een ijzersterke business of een verdubbelde omzet. Of als het doel was om 10 kilo af te vallen, hebben ze nu misschien wel veel meer zelfvertrouwen of een hele nieuwe garderobe die wél lekker past.
5. Waar zijn ze bang voor?
Wat als ze hun probleem niet oplossen? Waar zijn ze – bewust of onbewust – bang voor? Eigenlijk kun je deze vraag op de volgende manier beantwoorden als hierboven. “Hoe ziet hun leven er 3, 6 of 12 maanden later uit?” Het verschil? Als ze in dit geval niét in actie komen in plaats van wél.
Laten we bij dezelfde voorbeelden blijven. Wat als ze een sterke marketingstrategie willen, maar nu niet in actie komen? Wat als ze 10 kilo willen afvallen, maar jouw website nu toch weer wegklikken? Maak dit niet te dramatisch, maar bedenk wel wat jij je klant helpt voorkomen.
Dus, weet jij deze 5 dingen over je ideale klant?
Pak pen en papier en brainstorm er gewoon eens over. Schrijf op wat er in je opkomt, wat bij jouw aanbod past of wat je eerder bij je klanten hebt gezien. Durf keuzes te maken. Zo kun je storytelling nóg krachtiger inzetten voor jouw business. Op welke manieren je dat kunt doen? Daar schreef ik eerder een blog over: 3 manieren om storytelling toe te passen op jouw website.
Succes! Heb je behoefte om hier samen eens over te sparren? Plan dan een Business Bakkie: dé inspiratiesessie om strategisch en praktisch te kunnen vlammen met jouw marketing.