fbpx

De kleuren uit je logo of het lettertype op je visitekaartje. Deze elementen vormen een deel van de basis voor jouw bedrijf en zorgen voor herkenning bij je doelgroep. Maar hoe blijf je deze huisstijl consequent doorvoeren? Een brand book kan jou hierbij helpen. In deze blog leg ik jou graag uit wat dit is en waarom ieder bedrijf dit zou moeten hebben.

Wat is een brand book?

Een brand book, ook wel huisstijlhandleiding of merkhandboek genoemd, is een bedrijfsdocument waar alle richtlijnen zijn opgenomen die gelden bij het gebruik van de huisstijl en de daarbij behorende vorm- en stijlelementen. De handleiding heeft als doel de uitstraling van het merk te waarborgen tijdens het maken van (nieuwe) communicatie-uitingen. Het brand book bestaat onder andere uit de identiteit, beelden, vormen, lettertypen en gebruik van kleuren. Als dit consistent wordt toegepast, wordt het totaalbeeld van de onderneming flink versterkt. 

 

Voor wie is een brand book?

Een brand book is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met de huisstijl van een bedrijf. Dit kan jijzelf als eigenaar van een eenmanszaak zijn, maar ook bijvoorbeeld een externe vormgever die een flyer voor jouw bedrijf ontwerpt. Ieder die voor jouw onderneming aan de slag gaat, moet zich kunnen identificeren met jouw merk. Een brand book helpt hierbij.

Kijk bijvoorbeeld naar een e-mailhandtekening. In sommige bedrijven worden deze niet goed op elkaar afgestemd waardoor mails van verschillende werknemers verschillen in fonts, kleur en grootte. Dit kan bij de klant rommelig overkomen en dat is juist niet wat je wil. Door duidelijke regels op te stellen wat wel en niet mag, worden deze slordige fouten voorkomen.

Denk niet dat dit alleen in grote organisaties gebeurt. Ook als je in je eentje werkt kunnen kleine fouten erin sluipen. Kijk bijvoorbeeld eens naar jouw socialmediakanalen. Communiceer je hier hetzelfde als op je website of gebruik je “u” en “jij” door elkaar? Neem jouw communicatie-uitingen eens onder de loep en zet al jouw “regels” eens op papier. Dit geeft duidelijkheid voor je werknemers, maar ook voor jezelf.

 

Hulp nodig met het maken van jouw brand book?

 

Basiselementen brand book

Maar wat moet er dan allemaal terugkomen in zo’n brand book? Ik wil beginnen dat dit ligt aan jouw onderneming en jouw wensen. Ik ben van mening dat een brand book kan zo groot worden als jij wilt. Het is alleen wel zonde als de helft van de informatie overbodig is. Kijk dus welke informatie voor jou relevant is. Op Pinterest heb ik een bord gemaakt met allerlei soorten voorbeelden. Deze kun je hier vinden. 

Na de voorpagina en de inhoudsopgave van mijn brand book heb ik ervoor gekozen om een inleiding te schrijven. Hierin vertel ik iets over mijzelf en de oorsprong van mijn bedrijf. Dit kun je vergelijken met een over-mij pagina op een website.

Hierna vertel ik nog iets meer over Eline Klaver Media and More door de missie en visie te omschrijven. Ook heb ik de Golden Circle van Simon Sinek aan mijn brand book toegevoegd om de lezer een nog beter beeld te geven van wat mijn bedrijf doet, hoe zij dit doet en met name waarom zij dit doet. Tenslotte is de doelgroep ook in een paar zinnen omschreven.

Het leuke van een brand book is dat dit geen zakelijk, stoffig document hoeft te zijn. Integendeel. In dit handboek kan je jouw huisstijl al uitstekend toepassen. Foto’s, quotes, kleuren. In principe is niks te gek, zolang het maar bij jouw huisstijl past. De lezer krijgt bij het lezen van het document dan direct al een idee wat de kenmerken van jouw huisstijl zijn. Heb je wel een idee hoe je wilt dat het brand book eruit ziet, maar heb je hier niet de kennis, zin of tijd voor? Ik kan jou hierbij helpen.

Nadat je iets over je bedrijf hebt vertelt, kun je verder gaan inzoomen op de visuele richtlijnen. In mijn brand book heb ik uitgebreid omschreven wat de regels zijn rondom het toepassen van bijvoorbeeld mijn logo, lettertypen en kleuren. Ook de tone-of-image van mijn afbeeldingen en video’s komen in mijn brand book voor.

Tenslotte heb ik ook enkele communicatierichtlijnen in het document toegevoegd. Het kan zijn dat je hiervoor een apart communicatieplan hebt, maar toch is het belangrijk om deze richtlijnen ook toe te voegen aan je brand book. Duik in de tone-of-voice van jouw teksten, beschrijf welke kanalen je inzet voor jouw bedrijf en doe onderzoek naar welke hashtags het beste bij jou passen. Dit maakt het brand book volledig en klaar voor gebruik.

Neem ook een kijkje bij mijn andere blogs

Mijn allereerste blog

Daar is ie dan! De allereerste blog op mijn website. Na lang wikken en wegen besloot ik eind januari 2019 mijn bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Afgelopen jaar heb ik veel mogen ontdekken en heb ik veel over het ondernemerschap geleerd. Ik kreeg...

Een brand book: wat is het en waarom zou ieder bedrijf dit moeten hebben?

De kleuren uit je logo of het lettertype op je visitekaartje. Deze elementen vormen een deel van de basis voor jouw bedrijf en zorgen voor herkenning bij je doelgroep. Maar hoe blijf je deze huisstijl consequent doorvoeren? Een brand book kan jou hierbij helpen. In...