Een flink aantal minder likes. Stories die steeds minder mensen bereiken. En een groei in volgers? Het valt je de laatste tijd vies tegen. Heeft Instagram zijn beste tijd gehad? In december nam ik er een podcast over op en deelde ik mijn visie en belangrijkste tips met je. Eén van die tips: er liggen nog genoeg kansen, maar experimenteer en zet in op meerdere marketingkanalen. Maar welke kanalen zijn dat dan? En wat is een goed alternatief voor Instagram? Lees deze blog, kijk wat voor jou werkt en vlam met je marketing!

Voor als je de podcast gemist hebt: dit gebeurt er met Instagram

Heb je de podcast (nog) niet geluisterd? Dan kan dat alsnog via deze link. Hang je aan m’n lippen op deze pagina? Dan hier een kleine samenvatting.

In de podcast “Heeft Instagram zijn beste tijd gehad?” nam ik je mee in het Innovatie en adoptiemodel van Rogers. Waarom? Omdat dit model de hele rambam rondom Instagram heel logisch maakt. Kijk maar eens naar het model hieronder, waarin je vijf type kopers of gebruikers ziet.

  • De innovators zijn de zogenoemde nerds van het stel. Het zijn de eerste kopers of gebruikers en zijn een voorbeeldmodel voor volgende kopers.
  • De early adopters komen hierna en zijn een soort leider van de massa
  • Early majority zijn mensen die het product wél graag willen hebben of gebruiken, maar nog wel wat voorzichtiger zijn. Ze wachten af.
  • Binnen late majority vind je kopers of gebruikers die er pas voor gaan als ze er eigenlijk echt niet meer omheen kunnen. Als iedereen het doet, dus ze nu wel ‘moeten’.
  • De laggards zijn de traditiegetrouwe kopers of gebruikers. Ze hechten waarde aan een traditie of gewoonte en houden niet van verandering.

Ook Instagram is langs deze curve te leggen. Het marketingkanaal groeit echt nog wel in gebruikers, maar is ook steeds meer verzadigd. De late majority fase. De nieuwigheid is er een beetje af en steeds meer gebruikers zoeken nieuwe platforms. Instagram werkt zich dan ook een slag in de rondte om gebruikers te houden. Denk aan de lancering van Instagram Reels, om de enorme populariteit van TikTok te evenaren.

En één van de concrete acties om gebruikers te houden? Een agressief nieuw algoritme. A-ha! Dát merk jij dus de laatste tijd aan het succes van dit marketingkanaal. Moet je daarom op zoek naar een alternatief voor Instagram?

    Werk ook aan je bedrijf in de toekomst

    Op de vraag of Instagram zijn beste tijd heeft gehad, was mijn antwoord ja én nee. Er zijn nog steeds heel veel gebruikers en dus kansen om nieuwe klanten uit dit platform te halen. Gooi de handdoek dus niet in de ring en kijk hoe jij hier kunt (blijven) groeien.

    Maar nu een tweede. Instagram is kortetermijnmarketing. Hoe snel je een bericht, reel of story online kan gooien, zo snel is het ook weer ‘onvindbaar’ op de tijdlijn van je potentiële klant. Datzelfde geldt voor Facebook, LinkedIn of TikTok: je hebt er wekelijks of zelfs dagelijks veel werk aan. Daarom geloof ik dat je niet alleen in het hier en nu aan je bedrijf werkt, maar juist ook aan je bedrijf in de toekomst. Dus een combinatie van marketingkanalen voor de korte- én lange termijn.

    Experimenteer eens met deze marketingkanalen

    Langetermijnmarketing kost vaak meer tijd en moeite om te creëren, maar heeft wel langere tijd resultaat. Denk aan een podcast die maanden na publicatie nog steeds regelmatig geluisterd wordt of een sterke SEO pagina of blog die nog altijd blijft oppoppen in Google. Welke van onderstaande lange termijn marketingkanalen gebruik jij en en wat zou je kunnen oppakken?

    ✓ Bloggen voor betere vindbaarheid in Google. Zorg er dan wel voor dat ze SEO-proof zijn.
    ✓ Start een Podcast! Ik weet zeker dat jij je potentiële klanten veel te vertellen hebt.
    ✓ Een E-book of andere gratis weggever met een e-mailfunnel. Bij veel ondernemers staat dit nog altijd op het doelenlijstje. Het kost echt even wat tijd en werk, maar is wel een hele goede manier op ook op de lange termijn klanten aan te trekken.

    Daarbij heb ik trouwens nog twee belangrijke tips!

    1. Zet in op meerdere kanalen. Voorkom dat je leunt op één platform, zoals Instagram in dit geval. Verdeel je tijd en aandacht over verschillende platforms. Mócht Instagram dan ineens een flinke dip hebben, zit je niet direct met je handen in het haar.

    2. Hergebruik je content. Kies je voor meerdere marketingkanalen? Dan hoef je echt niet dubbel zoveel content te produceren. Maak van een blog een podcast én andersom, neem je podcast op en deel het als snippets op social media of screenshot sterke stukken tekst van je website voor in stories. Vlammen met marketing is ook slim omgaan met je tijd en creativiteit!

    Ontdek welke marketingkanalen bij jou passen

    Dus, is dit het einde van het Instagram tijdperk? Nee, hoor! Is het slim om zichtbaar te zijn op meer marketingkanalen? Absoluut! En niet omdat het ‘moet’ of omdat iedereen het doet, maar omdat het over het algemeen gewoon wérkt. Maar dan moet het wel bij je passen. Je bent tenslotte ondernemer geworden om een business te runnen waar jij blij van wordt.

    Vlam met de marketingkanalen die bij jou passen, dan weet ik zeker dat je dat vuur ook overbrengt op je klanten. Benieuwd hoe ik je hierbij kan helpen? Bekijk dan mijn ‘Ready to Flame’ traject, waarin we samen 3 maanden aan de slag gaan met het fundament voor jouw business.