fbpx

We houden van verhalen. Niet gek, want het vertellen van verhalen is de oudste menselijke vorm van communicatie. Van jongs af aan is ons geleerd om naar verhalen te luisteren en patronen te herkennen. Voorlezen voor het slapen gaan, een goed verhaal in de kroeg of een hilarisch date-verhaal van vriendinnen. Storytelling, omdat verhalen ons verbinden. Daar komt ‘ie: zakelijk gezien werkt dat net zo! Ik neem je mee in waarom storytelling marketing psychologisch gezien werkt, hoe je jouw verhaal aan je doelgroep vertelt én waar je dit toepast.

De psychologie achter storytelling marketing

Nee, wacht! Hier komt geen saaie lap tekst, maar voordat we aan de slag kunnen met storytelling marketing, is het belangrijk om te weten wáárom mensen zo van verhalen houden.

  • Feiten vs. verhalen. Bij het opnemen van feiten gebruiken we twee delen van onze hersenen, terwijl we bij het opnemen van verhalen wel meerdere delen gebruiken. Inclusief onze zintuigen! We gaan letterlijk meer ‘aan’.

  • Daarnaast triggeren verhalen neurale koppeling. Neurale wat? Bij het vertellen van een verhaal ontstaan er vergelijkbare hersenpatronen bij de luisteraar. Dé weg naar verbinding en interactie.
  • Bij het luisteren naar of lezen van verhalen produceren de hersenen dopamine, een stofje dat zorgt voor plezier. Maar ook oxytocine, dat gekoppeld is aan het beloningssysteem in onze hersenen én serotonine, wat een gevoel van geluk en welzijn aanwakkert. Verhalen triggeren onze emoties.
     

Drie feiten waar je nooit aan hebt gedacht bij het aanhoren of vertellen van een verhaal. Voor jouw bedrijf gaan we dit juist wel doen. Nu je dit weet, kun je vlammen met storytelling marketing en dát vuur overbrengen naar je klanten.

En hé, ook jij hebt een verhaal

Nu hoor ik je denken: mooi Eline, maar zo’n gaaf verhaal heb ik niet. Niet iets wat ik kan inzetten als storytelling marketing. En dát geloof ik dus niet.

Misschien kun je niet tippen aan een Harry Potter-achtig script, dat begon in een te krappe trapkast en uitgroeide tot een heldenverhaal. We zijn allemaal gewone mensen, maar moeten beseffen dat onze verhalen heus niet zo gewoon zijn als we denken. Wist je dat ik een tijdje als journalist bij een plaatselijke krant heb gewerkt? Hier leerde ik dat iedereen een verhaal heeft. Van een ondernemer die een event organiseert tot een dakloze in een opvang.

Vertel jouw verhaal. Dat kan op netwerkborrels of tegen mensen waar je ‘random’ mee in gesprek raakt, maar ook (en juist!) online: op je website en social media. Daarin hoef je zelf trouwens niet altijd de hoofdrol te hebben. Zo kun je ook je klanten een verhaal laten vertellen of een inspiratiebron aanhalen. Try it en ontdek de connectie en interactie met je doelgroep. Hoe? Komt ‘ie!

 

“Van een ondernemer die een event organiseert tot een dakloze in een opvang. Als journalist bij een plaatselijke krant leerde ik dat iedereen een verhaal heeft. Ook jij.”

Zo vertel je een goed verhaal

Saaie verhalen, een verhaal waar geen eind aan lijkt te komen of een verhaal zonder clue. Niet iedereen is een geboren verhalenverteller. Ik geef je 5 tips voor het vertellen van een verhaal waar jouw doelgroep op ‘aan’ gaat.

  1. Zorg eerst dat je je klant kent en weet waar hij of zij behoefte aan heeft. Ken de pijnpunten en verlangens, zodat jouw verhaal écht raakt.
  2. Zorg dat je scherp hebt waar jij voor staat, zodat al je verhalen een overeenkomende boodschap hebben.
  3. Wees jezelf en durf ook echt open (lees: kwetsbaar) te zijn. Alleen dán voelt iemand je verhaal.
  4. Vertel je verhaal als in een sprookje (en nee, het hoeft niet altijd een sprookje te zijn) met een duidelijk begin, midden en eind. Start met een trigger, houd het behapbaar en zorg voor een clue.
  5. Duik in de verschillende vormen van storytelling en dus verschillende manieren van storytelling marketing. Niet ieder verhaal is een heldenverhaal en hé, dat zorgt juist voor die verbinding!

Hier kun je storytelling marketing toepassen

Waar je storytelling vervolgens toepast? Eigenlijk overal. Als je scherp hebt wie je klant is en waar hij of zij behoefte aan heeft, weet waar jij zelf voor staat én je eerlijke en open zelf durft te zijn, gaat het steeds meer ‘vanzelf’. Sta eens stil bij jouw verhaal, denk aan verhalen die ontstonden in samenwerkingen of bedenk welk verhaal jou inspireert. Vervolgens pas je storytelling marketing toe in eigenlijk iedere vorm van marketing:

  • Het aanbod op je website
  • Op Instagram en andere socials (check trouwens ook mijn ‘Vlammen op Instagram’ E-book!)
  • Eigen blogs en infographics
  • Externe publicaties of interviews
  • Video’s en podcasts
  • E-mailmarketing en funnels
  • Presentaties

 Ja, eigenlijk overal. Ik geloof in concrete acties om jouw droombedrijf te realiseren, dus match het verhaal met het kanaal en vlám!

Behoefte aan een inspiratiesessie?

Zo, storytelling marketing dus. Ik geloof erin dat iedere ondernemer een verhaal heeft, in haar eigen kracht kan staan en zo op haar manier de wereld een beetje mooier kan maken. Ook jij, dat weet ik zeker. Zit je even vast en kun je wel wat inspiratie gebruiken? Laten we een Business Bakkie doen: dé inspiratiesessie om strategisch en praktisch te vlammen met jouw storytelling marketing.